Marketeer wordt webwinkelier – Deel 5: Proeven, bouwen, proeven, bouwen!

In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck!

Achter de schermen wordt druk geproefd en gebouwd! Het assortiment en de webshop krijgen nu echt vorm. Moet ook wel, want in september gaat de shop online! Jawel, het gaat nu echt gebeuren! Om in de stemming te komen ga ik begin september eerst op vakantie naar La France en daarna gaan we los….

Handrem
De afgelopen weken waren enorm druk en dus moest ik noodgedwongen even aan de handrem trekken. Nu is geduld niet mijn sterkste kant, maar het kon niet anders. Mijn tijd werd in beslag genomen door allerlei (internet)marketing projecten voor anderen. Ook leuk, maar jongens, mijn webshop….. Maar goed, klanten eerst! Nadat ik wat projecten heb afgehouden kan ik me nu dan ein-de-lijk richten op mijn webshop. Bouwen dus!

Offertes opvragen loont
Vorige keer meldde ik al dat ik flink wat offertes heb opgevraagd. Mocht je ook een webshop willen (laten) bouwen, dan raad ik je aan hetzelfde te doen. De prijzen verschillen echt enorm: tussen hoogste en laagste offerte zat letterlijk duizenden euro’s verschil! Nu is prijs niet alles, maar pas op dat je niet teveel betaald. Zorg dat je nog geld overhoudt voor je voorraad, marketing en logistiek! En laat je niet gek maken door allerlei fancy toeters en bellen. Eerst maar eens zorgen dat je kunt gaan verkopen. Als dat loopt, dan kan je later tierelantijntjes toevoegen.

Bouwen!
Ik heb in Douwe van der Baan een prima partner gevonden. Een nuchtere Fries en lekker recht door zee. Enige minpunt: hij drinkt geen wijn…. Speciaal voor hem zal ik BiologischBier.nl lanceren…

Zoals gezegd heb ik gekozen voor een Magento platform. Ik geloof heilig in dat systeem en wat dat betreft zitten Douwe en ik op een lijn. Wel zo handig dat je door een deur kan met je bouwer. Ik heb in het verleden een aantal keer projecten gedaan met clubs waar ik vooraf al vraagtekens bij zette en dat kwam niet goed. Ga dus niet alleen af op de prijs, maar ook op je gevoel.

Proeven!
Toch wel het leukste onderdeel van deze exercitie: het proeven! Ik heb inmiddels een hele rij wijnen geproefd van verschillende importeurs. De meeste sturen ze vrijblijvend toe. Opvallend genoeg zijn er ook een paar die ze tegen betaling willen opsturen. Verkooptechnisch een beetje raar als je het mij vraagt.

Inmiddels heb ik uit het aanbod een start-assortiment gedestilleerd. Dat viel nog niet mee, want hoe je het ook wend of keert, je houdt gaten in je assortiment. Zeker met wijn, want er zijn nogal wat soorten en smaken verkrijgbaar. Om het enigszins behapbaar te houden (ook qua voorraad), heb ik me voorgenomen te beginnen met een relatief klein assortiment van maximaal 25 a 30 wijnen. Dat zijn dan alleen rode en witte wijnen en een paar rosés. Bubbels, port en dessertwijnen volgen hopelijk snel. Ook hier hanteer ik – net als bij de techniek – het KISS principe: Keep It Simple, Stupid! Bij het starten van een webshop komt al genoeg kijken, dus maak het jezelf, zeker in het begin, niet al te moeilijk.

Om de wijnliefhebbers onder jullie alvast warm te maken: ik heb een set mooie rode wijnen uit de Languedoc op de kop weten te tikken. Überbio’s! Want niet alleen verdomd lekker, maar ook nog eens biodynamisch geproduceerd. Verder heb ik een aantal uiterst betaalbare Zuid-Afrikanen en Fransozen op de kop getikt. Beide wijnhuizen maken zowel rood, rosé als wit. Dat zijn mijn “supermarktwijnen”. Ik wil namelijk het hele prijssegment afdekken, dus van betaalbare wijnen voor iedere dag tot duurdere wijnen voor speciale momenten en/of als cadeau. Geen idee wat beter gaat lopen, maar mijn inschatting is dat ik het van de “supermarktwijnen” moet hebben. Voor sommige wijnliefhebbers (lees: snobs) zal dit als vloeken in de kerk klinken, maar ik kies er bewust voor om alle klanten te bedienen. Een beetje de Volkswagen strategie dus; van eenvoudige Fox tot chique Phaeton.

Marketingstrategie: stof tot nadenken
En dat brengt mij bij de marketing van mijn webshop. Voor mij gesneden koek, maar veel webshophouders een ondergeschoven kindje. Vreemd, want een webshop is meestal toch een vrij commerciële aangelegenheid.

Ik heb er veelvuldig over nagedacht en driftig op zitten rekenen, maar was het al vrij snel met mezelf eens. Dat is het voordeel van ZZP-er zijn…. Mocht je niet thuis zijn in marketing denk dan goed na over de volgende vier P-woorden: Product, Prijs, Promotie en Plaats (= distributie). Bedenk goed wat jij wilt, maar verplaats je vooral ook in de klant. Wat zou die willen? Speel daar op in. Mijn product is wel duidelijk: biologische wijn, van rood tot rosé en van Spanje tot Argentinië.

Qua prijs ben ik er zoals gezegd ook uit, maar bedenk ook goed wat je wilt met verzendkosten en eventuele kwantumkorting. Ik heb me daar werkelijk suf op gerekend, want (online) retail is een centenkwestie heb ik gemerkt. Als marketingadviseur reken ik gewoon een uurtarief. Niks voorraad, niks inkoop, niks verzendkosten. Bij wijn en ieder willekeurig ander product is dat toch een heel ander verhaal heb ik gemerkt. Zeven spreadsheets verder heb ik mijn prijsstrategie bepaald. Boven de 70 euro betaal je straks geen verzendkosten en bij afname van 6 dezelfde flessen (= 1 doos) krijg je korting. Die eerste truc heb ik van Amazon gepikt, de tweede van Albert Heijn. Ook dat is marketing: goed kijken wat de concurrentie doet. Ik heb alle concurrende webshops in kaart gebracht, waarbij ik heb gekeken naar hun producten, promotie, betaalwijzen, levertijd, service, enzovoorts.

De distributie vind plaats via internet. Dat ligt nogal voor de hand met een webshop. Ik heb geen ambitie om ook stenen winkeltjes te openen. De fysieke distributie wil ik met Vinologix gaan doen. Bij Vinologix koop je verpakkingsmateriaal met verzendrecht. De pakketjes kan je eenvoudig aanmelden op hun site en DPD komt ze vervolgens ophalen en levert ze af. Daarmee was een logistieke uitdaging ook gelijk opgelost. Ik was al bang dat ik voor ieder pakketje naar het lokale TNT loket moest tuffen, maar dat valt gelukkig mee. Qua promotie verwijs ik je graag naar de volgende paragraaf.

SEO: mijn ‘geheime’ wapen
Ik heb geen geheimen, dus zal deze ook gewoon met jullie delen: mijn marketingstrategie rust voor een groot deel op Search Engine Optimization (SEO). Alle ballen op Google dus. Vandaar ook die rare en ietwat lange URL, www.biologischewijnwinkel.nl. Een hele mond vol, maar erg effectief als het gaat om SEO.

Maar het gaat bij SEO om meer dan alleen je URL. Ook de titels van de pagina’s, de tekst op je website en de inkomende links bepalen je succes. Die laatste twee zijn wat dat betreft van groot belang: zoekmachines zijn dol op unieke content en hoe meer kwalitatief hoogwaardige links, hoe beter. Daar ga ik dus aan werken, want voor mij als starter zonder dikke portemonnee is dit het meest effectieve marketingmiddel wat er bestaat. Ik gebruik SEO Rank Monitor om mijn posities in de gaten te houden. Het leuke van die tool is dat je ook je concurrenten in de gaten kunt houden. Je kan hem ook nog koppelen aan Google Analytics, waardoor je nog meer gegevens tot je beschikking krijgt. Naast SEO zal ik ook e-mailmarketing, social media marketing en SEA inzetten, maar mijn hoop is toch vooral gevestigd op de organische resultaten binnen Google.

Meer artikelen uit de serieblog ‘Markeer wordt webwinkelier’
Deel 1: Dromen, denken, doen!
Deel 2: Naar de beurs
Deel 3: Wachtscherm, logo en social media
Deel 4: Even geduld a.u.b.

9 opmerking over Marketeer wordt webwinkelier – Deel 5: Proeven, bouwen, proeven, bouwen!

  1. Remi van Beekum

    Zo dat klinkt weer goed allemaal! Het komt steeds dichterbij.

    Met nieuwe dingen moet je altijd keuzes maken. Als je niet durft te kiezen gaat het sowieso mis. Dus ik ben het helemaal met je eens dat je met een klein assortiment moet beginnen. Je merkt vanzelf wel waar vervolgens de vraag zit en dan kun je altijd rustig uitbreiden op het moment dat de tijd daar rijp voor is.

    Ik twijfel een beetje of je qua prijs aan de onderkant niet wat te laag gaat. Ik vraag me af of de verzendkosten en de moeite wel opwegen tegen de supermarktprijsjes. Procentueel zijn die verzendkosten juist bij een fles van 4 euro natuurlijk wel een stuk hoger. Aan de andere kant, misschien willen mensen ook wel meteen wat verschillende wijnen kopen en daar zullen dan ook wat duurdere en wat goedkopere bij zitten.

    Ik weet van andere wijnwinkels trouwens dat ze wel eens van die proefpakketten hebben. Dan krijg je bijvoorbeeld 6 flessen binnen een thema (zomerwijnen) en zijn bezorgkosten gratis. Je wilt een wijn vaak wel even proeven voordat je een hele doos koopt en zo kun je dat laagdrempelig doen. Maar ik zie ook wel dat er een risico aan dat soort acties zit. Je levert wel wat marge in, en je moet maar hopen dat ze nog een keer komen bestellen…

    Wat betreft de promotie: Natuurlijk is SEO een van de beste manieren voor een beginnende shop om goedkoop bezoek te krijgen! Doen! Maar ik zou ook flink wat social opnemen als ik jou was. (volgens mij doe je dat ook al) In mijn ervaring werkt social media extra goed bij dingen die positief zijn. Mensen associëren zich graag met goede doelen en producten die mooi of goed zijn.

    Mensen die bewust bezig zijn met biologische producten, zullen dat veelal ook willen uitdragen. Daarnaast zullen ze in hun vriendenkring ook mensen hebben die daar bewust mee bezig zijn. Als jij ze helpt dat makkelijk te doen, helpen ze jou je product te verkopen.

    Maak bijvoorbeeld op de ‘thank you page’ na de bestelling een knop ‘help ons door dit te delen met je vrienden’. En dat ze dan op hun twitter of facebook een update kunnen plaatsen met “Zojuist heb ik biologische wijn besteld op http://www.biologischewijnwinkel.nl”.

    Bestaan er eigenlijk ook distributeurs die milieuvriendelijke auto’s hebben? Of moeten we daar nog even een paar jaar op wachten?

    Tot slot: http://www.biobier.nl is nog vrij ;-)

    Succes!

  2. Frank Rozendaal

    @remi dank voor je reactie. Ja, ’t is een geweldig project. Ook de route er naartoe is leuk. Qua supermarktwijnen moet ik denk ik even e.e.a. verduidelijken: ik ga niet in het segment van de AH huiswijnen zitten. Onder de 5 euro zul je bij mij niets vinden. Ik wil echter wel wijnen aanbieden die je bijvoorbeeld bij de natuurvoedingswinkel kunt kopen. Daar zitten prima, redelijk geprijsde wijnen tussen, maar die zijn nog altijd duurder dan in de reguliere super.

    Proefpakketten komen er ook! Ik denk ook aan abonnementen. Van verschillende mensen heb ik deze opmerking gekregen, dus daar speel ik zeker op in.

    In deze blog ben ik niet al te diep op mijn social media plannen ingegaan. Dat zal ik later nog eens doen, maar je kan er van op aan dat ik social media op allerlei manieren zal inzetten ;-)

  3. Hans van der Hut

    Erg leuke blog, heb het met plezier zitten lezen…heel veel succes toegewenst! Trouwens, zag net een leuk dingetje voorbij komen op het werk. Zo’n schenktuitje, maar in handige platte verpakking om het zelf tot tuitje te vouwen. Misschien een leuk extraatje bij grote bestellingen? Zie http://www.dropstop.com/en/ Of mist dit de biologische boot? In ieder geval het beste gewenst en zie uit naar de volgende post:)

  4. Frank Rozendaal

    Ja, dat is een verdomd handig dingetje! Geinig dat zoiets simpels werkt. Geen idee of ‘ie duurzaam / verantwoord is. Zal het eens nagaan. En leuk dat je mijn blog leuk vindt, dank!

  5. Daniella

    Het is een heel leuk en duidelijk stuk om te lezen Frank. Martine had me veel verteld en dat heeft ze zo goed gedaan dat dit stuk een duidelijke aanvulling is. Voor een leek goed te lezen, begrijpbaar en ik vind je enthousiasme er heel mooi uitkomen! Heel veel plezier in Frankrijk en succes met je bezigheden, groetjes

  6. Frank Rozendaal

    He Daniella! Martine is mijn grootste fan, dus die brengt het verhaal goed over. Ook fijn dat ze wil helpen als er straks hon-der-den dozen per dag de deur uit gaan ;-) Frankrijk wordt leuk: we maken (uiteraard) een wijnrondje van de Elzas naar de Cote du Rhone. Zin in en daarna gaat de shop los!

  7. Pingback: Frank Rozendaal » Blog Archive » Marketeer wordt webwinkelier – Deel 6: Webshop is live!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *