Marketeer wordt webwinkelier – Deel 6: Webshop is live!

biologischewijnwinkelIn deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck!

Als het is stil is aan het blogfront, dan betekend dat meestal dat mijn agenda overloopt. Een goed teken dus, maar jullie hadden nog een blog tegoed, misschien wel twee. Want hoewel ik het grootste deel van mijn plannen al uit de doeken had gedaan in eerdere blogs, moest de echte “making off” toen nog komen. Foto’s maken, teksten schrijven, puntjes op de i zetten, logistiek inregelen, enz., enz. Het was werkelijk een monsterklus die bloed, zweet en tranen heeft gekost en een incidentele vloek (frustraties opkroppen is slecht voor de Mensch). Maar het resultaat mag er zijn: een shop die staat als een huis, er lekker uit ziet en nog verkoopt ook! Ik ben nu officieel marketeer / wijnhandelaar! Ik zal mijn visitekaartjes eerdaags laten aanpassen, maar eerst nog wat handige tips en tricks voor wie ook met snode webplannen rondloopt.

Foto’s maken
Eitje! Tenminste, dat dacht ik dan. Hoe moeilijk kan het zijn? Gewoon flesje voor de camera zetten en klik….. NOT. Gloeiende, gloeiende, wat een *!!!##@$!!! klus was dat zeg! Ik had zo’n mooie Fotocube gekocht, inclusief profi verlichtingsset en digi spiegelreflex geleend van mijn immer behulpzame schoonzus. Die Fotocube zou alle plooitjes in mijn foto-onkunde gladstrijken, zo bleek uit de TellSell-achtige “voor” en “na” voorbeelden op www.fotocube.nl. Nah, vergeet het maar! Ieder kreukje in mijn pas gestreken achtergrondje bleef zichtbaar en dat taste mijn immer kreukloze humeur binnen no-time aan. Toen ook de camera weigerde scherp te stellen op mijn opgepoetste wijnflessen was het feest compleet. De fik erin, weg ermee, op de brandstapel met dat ding!

Afijn, na een avond foeteren op afwisselend mijn Fotocube, vriendin, camera en mezelf had ik uiteindelijk nul komma nada bruikbare foto’s…. De wanhoop was compleet. Wat nu? Mijn onnozele kiekjes laten opkalefateren door de beste Photoshopper van Nederland? Een professionele fotograaf inhuren? Of…. gewoon maar eens rustig de gebruiksaanwijzingen lezen?

Het werd het laatste. Drie dagen later, dat wel. En verdomd, dat ging een stuk makkelijker! Met die camera dan: de Fotocube bleef als een plaaggeest alle kreukels in het nogmaals gestreken achtergrondje uitvergroten. Duivels ding. Gelukkig heeft dezelfde schoonzus me ook hier uit de brand geholpen en alle kreukjes weggePhotoshopt. Waar zouden we zijn zonder Photoshop en schoonzussen?

Teksten schrijven
Daar heb ik gelukkig wat meer talent voor dan foto’s maken. Het ging me dan ook een stuk makkelijker af, maar ik heb al met al wel dagen zitten schrijven. Ik heb nog nooit een letter over wijn geschreven, wel veel over gelezen, en gaandeweg merk je dan hoe moeilijk de Cuno’s en Hubrechten van deze wereld het wel niet hebben.

Het valt namelijk niet mee om niet in herhaling te vallen. Schrijf maar eens wat origineels over 28 wijnen. En dan ook nog klant – en zoekmachinemarketingvriendelijk. In die volgorde graag: klanten eerst, dan zoekmachines. Ik kom wel eens op sites die over-geoptimaliseerd zijn: onleesbaar voor de bezoeker omdat die om het andere woord stuit op “het belangrijkste keyword”. Niet doen! Gewoon eerst een prettig leesbare tekst schrijven voor je klanten en achteraf even checken of Google ‘m ook interessant zou vinden.

Veel webshops hebben overigens een tekort aan teksten. Veel tekst zou wel eens kunnen afleiden van het werkelijk doel van de site, namelijk verkoop. Maar als je te weinig tekst gebruikt, dan word je niet goed geïndexeerd door zoekmachines, want onthoud: “content is voer voor zoekmachines”. (En ook leuk om te lezen voor de daadwerkelijk geïnteresseerde bezoeker.) Voorzie je categorieën, homepage en productdetailpagina’s dus van voldoende content. Door het handig achter tabjes te verstoppen hou je de boel overzichtelijk. Google begrijpt geen snars van tabjes en ‘leest’ gewoon de hele riedel. Op www.biologischewijnwinkel.nl heb ik dat ook gedaan, maar ik heb eerlijk gezegd te weinig content op de homepage gezet. Dat is toch de pagina waar het meest naar wordt verwezen en die moet dus overduidelijk over biologische wijn gaan in mijn geval. Daar valt dus nog wat aan te verbeteren en dat zal ik ook nog doen. Spoedig zal ik een blog lanceren en info over biologische wijn op de site zetten waarin in vragen als “Wat is biologische wijn?” en “Wat is het verschil tussen biologisch en biodynamisch?” probeer te beantwoorden. Al die biowijncontent is smullen voor Google en consorten én informatief voor mijn klanten.

Logistiek
Inmiddels zijn er flink wat pakketten de deur uit gegaan. In de praktijk betekend dat ’s avonds na het eten wijn in dozen stoppen. Leuk werk, en het heeft zo zijn charme, maar vroeg of laat hoop ik dat toch echt te kunnen uitbesteden. Later als ik groot ben kijk ik er – al nippend aan een werkelijke tópwijn! – waarschijnlijk met genoegen op terug. Weet je nog Martine……?

Mijn Magento shop en de systemen van DPD zijn nog niet gekoppeld. Dat kan wel en dat zal ik dus eerdaags ook doen. Zodoende worden de gegevens die mijn klanten zelf invullen direct in het DPD systeem geschoten, waarna, zo stel ik mij voor, er een bel gaat rinkelen in de DPD kantine, en er een DPD mannetje of vrouwtje mijn kant op stuift. Voor nu is het vooral veel handwerk en copy-pasten en kan het tot 5 werkdagen duren voordat het DPD mannetje weet dat ik iets wil verzenden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook al een keer te laat geleverd heb. Ik heb die klant gemaild en mijn excuses aangeboden en om het goed te maken een extra fles op de bus gedaan. Die is, naar ik inmiddels mag concluderen, wel op tijd aangekomen. Klant toch nog blij.

Gratis!
Een beetje retailer doet aan acties. Ik dacht altijd dat mensen echt niet naar de winkel komen als de bonen 5 cent de kilo goedkoper zijn, maar niets is minder waar. Ik heb onlangs met verbazing gadegeslagen hoe mensen hun AH Groentezak tot over de nok toe gevuld naar de kassa pleegden te sjouwen. Mij was duidelijk: dat moest ik ook doen in mijn webshop. Nu verkoop ik geen bonen, maar wijn en bij aanvang had ik nul klanten. Die moest ik over de streep trekken dus. Mensen zijn gek op korting, maar nog gekker op het magische woord “gratis”. Vooral bij Hollanders heeft dat woord een magische bijklank en dito uitwerking.

En dus heb ik de eerste maand een Openingsactie gedaan. Als je boven de € 70,00 euro bestelde kreeg je de DVD “Kissed by the Grape” helemaal gratis. En als klap op de vuurpijl betaalde je ook nog eens geen verzendkosten (want boven de 70,00 altijd gratis). En het werkte! Ik ben inmiddels vele  DVD’s lichter en vele klanten rijker. En als die straks terugkomen, dan verdien ik die DVD-tjes wel weer terug.
Einde verhaal, begin van het avontuur

Deel zes van deze serieblog is eigenlijk pas het begin. Nu kan het eindeloze optimaliseren en perfectioneren beginnen. Ik hoop dat jullie wat aan deze postings hebben gehad. Succes met je eigen shop en heb je vragen, mail gerust!

Meer artikelen uit de serieblog ‘Markeer wordt webwinkelier’
Deel 1: Dromen, denken, doen!
Deel 2: Naar de beurs
Deel 3: Wachtscherm, logo en social media
Deel 4: Even geduld a.u.b.
Deel 5: Proeven, bouwen, proeven, bouwen!

5 opmerking over Marketeer wordt webwinkelier – Deel 6: Webshop is live!

  1. Frank Rozendaal

    Aaijjjjjj, pijnlijke misser!! Ik ben het werkelijk geweldige design van Wouter Blok – mijn steun en toeverlaat op dat gebied – vergeten te noemen. Sorry Wouter! Dankzij zijn designs kwam het verder toch vrij basic design echt tot leven. Ik krijg er dorst van, hoop jullie ook! Zie http://www.wouterblok.nl voor meer werk van deze Haagse Meester.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *