Crowdfunding: cash meets sociaal kapitaal

Als voormalig bankmedewerker wist ik het al: voor een kleine zakelijke financiering hoef je bij de bank niet aan te kloppen. Het is voor een bank nu eenmaal makkelijker om 1x een half miljoen te financieren, dan 10x € 50.000. Maar, als ondernemer weet ik inmiddels ook dat ik die ‘kleine’ bedragen juist nodig heb om mijn plannen te verwezenlijken. Dus hoe kom ik aan dat geld? Het antwoord is: via crowdfunding. Daarmee haal je veel kleine bedragen op bij de grote massa.

Hoe je dat doet en wat daar bij komt kijken staat uitgelegd in het handzame boekje “Crowdfunding”. In binnenzakformaat en letterlijk in een uurtje uit. Het boekje leert je de basis van het crowdfunden. Ik was al enthousiast, maar ben nu nog enthousiaster! Grote voordeel van crowdfunding is wat mij betreft namelijk dat een crowdfunding campagne, een financieringsronde / marketingonderzoek / klantenbinder in een is. Je krijgt niet alleen cash, maar je ook een flinke scheut ‘social kapitaal’.

Crowdfunden is deels zakelijk, maar ook deels emotioneel. De gunfactor speelt een grote rol. En als mensen het je eenmaal gunnen, en geld in je ondernemersplan stoppen, dan fungeren ze vervolgens ook als vraagbaak en ambassadeur. Kijk, dat is ‘ondernemen anno nu’. En juist, er is een bank die dat reeds door heeft, en dat is de ABN-AMRO. Zij stapten onlangs met Seeds.nl in het gat dat crowdfunding heet. Voor initiatieven met een maatschappelijke meerwaarde nota bene! Wanneer komen ASN Bank, Triodos en Rabo met soortgelijke initiatieven?

Het boekje “Crowdfunding” is verkrijgbaar bij De Zaak en kost € 8,50.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *