Marketeer wordt webwinkelier – Deel 7: een jaar verder

In deze serieblog deel ik mijn ervaringen als startende webwinkelier. Zelfs met meerdere jaren internet (marketing) ervaring belooft het een flinke klus te worden. Ik moet me nu tenslotte ook gaan bezighouden met logistiek, betalingen en inkoop…. Ik neem jullie mee in mijn zoektocht naar, en opzet van, de ultieme webshop en deel onderwijl zoveel mogelijk praktijktips. Wish me luck!

De tijd vliegt! Zo hard, dat ik bijna zou vergeten hier nog eens een artikeltje aan te wijden. Mijn webshop is inmiddels up and running – sterker nog, ik heb er nu twee en nummer drie is in de maak! – en ik heb nu dik een jaar gedraaid (ben sinds 22-9-2010 in de lucht). In alle bescheidenheid geloof ik dat ik weer genoeg inzichten heb voor de webshop starters onder jullie. Wat ging goed, wat niet en wat kan nog beter. Daar gaat deze blog over.

Lanceren is ook een vak
Terugkijkend verliep de lancering van mijn eerste shop eigenlijk best goed. Dat inzicht kwam pas kort geleden. Ik heb namelijk een tijdje terug de stoute schoenen aan getrokken en ben ook een webshop voor biologische wijn in België begonnen. Jawel. Ik dacht dat een softlaunch, dus zonder tam tam, ook wel zou werken, maar nee dus. Tot op heden heb ik bar weinig verkocht, terwijl ik met mijn eerste shop na 5 minuten een bestelling had! Het kan natuurlijk ook mijn gebrekkige Vlaams liggen…. Afijn, tip, ga je beginnen, maak dan flink wat reuring. Iedereen moet weten dat je er bent. Voor België gok ik momenteel op Google.be. Ik probeer ook daar op een toppositie te komen en dan zullen de verkopen alsnog wel volgen, maar voor een volgende shop (nog een?) ga ik het toch weer als de eerste keer aanpakken. Dus: introductie aanbieding, persbericht, veel tam tam van tevoren, enz. Daar had ik nu te weinig tijd voor, dus dat is ook een les: geen shop beginnen als je weinig tijd hebt.

Multistore Magento
Toch nog even verder over mijn Belgische wijnshop. Dat is gewoon een kopie van de Nederlandse versie, maar met een .be extensie om beter te scoren bij de Belgische Google. Meerdere, gespecialiseerde wijn webshops runnen, dat is mijn doel. Met Magento is dat een kwestie van een nieuw “winkelzicht” aanmaken en gaan! Je beheert al je shops via één dashboard, dus lekker overzichtelijk, en je kan makkelijk een totaaloverzicht verkrijgen als een overzicht per winkel. Dit is toch wel een van de meest geweldige, en goedkope, features van Magento. Voor een paar honderd euro kan ik nu shops laten bijbouwen! De investeringen zijn nihil, mijn markt groeit en als de verkoop in België een beetje op gang komt, de omzet ook.

BiologischeWijnblog.com!
Jawel, het moest er een keer van komen: BiologischeWijnblog.com is online! Heel simpel eigenlijk, want het is gewoon een blog op Tumblr. Ik had eerste e.e.a. geprobeerd op WordPress (waar ook deze blog op draait), maar het aanpassen van een Tumblr template is zo eenvoudig, dat ik voor nu voor dat platform heb gekozen. Het oog wil ook wat (mijn WordPress bouwsel zag er niet uit…) Een kind kan de was doen. Ik ben wel benieuwd hoe dat platform zich qua zoekmachine marketing verhoudt tot WordPress. Mijn ervaringen met WordPress zijn op dat vlak top, dus de keuze voor Tumblr is in die zin wel een gewaagde, maar nieuwe dingen proberen is altijd leuk. Echter, grootste nadeel van Tumblr is dat er standaard niet op blogs kan worden gereageerd….. Huh? Daar had ik even niet op gerekend! Maar, met wat gefröbel heb ik het via een Disqus plugin alsnog voor elkaar gekregen, dus nu heb ik een Tumblr blog waarop wél gereageerd kan worden.

What’s next?
Mijn ambitie is groot en ik heb altijd plannen genoeg, maar ik ga me – geheel tegen mijn natuur – de komende tijd vooral richten op het verbeteren van de bestaande wijnshops en nou ja, vooruit, ik lanceer er eind deze maand ook nog eentje, gericht op biologische champagne!

Ik kan vooral nog verbeteringen doorvoeren in het proces, want vergis je niet, een wijnshopje runnen is best veel werk, dus iedere handmatige actie die ik kan skippen is winst. Momenteel maak ik mijn facturen handmatig, maar aangezien ik inmiddels Exact Online heb aangeschaft kan ik die stap binnenkort automatiseren: verkopen rollen met deze koppeling straks zo mijn boekhouding in.

Verder wil ik de levertijd verkorten. Ik communiceer nu “5 werkdagen levertijd” en dat vind ik best lang. Maar ik wil geen loze beloften doen en die 5 werkdagen haal ik wel, meestal ben ik zelfs sneller (vaak zelfs volgende dag) en daar worden klanten blij van. Ik zal de levertijd verkorten naar 3 dagen en uiteindelijk wil ik toe naar de volgende dag leveren. Ik ben zeer benieuwd wat het effect op mijn omzet zal zijn.

En dan de marketing, toch mijn vak, ook die kan nog stukken beter. Ik zal een MailChimp koppeling met Magento leggen, zodat ik ook nieuwsbrieven kan versturen. Verder zijn er op het gebied van SEO nog slagen te maken. De gelaagde navigatie, waar Magento erg goed in is, wordt standaard met dit soort URL’s opgebouwd “/biologische-rose.html?druivensoort=164&landherkomst=139”. Die cijfers wil je natuurlijk liever voluit in je URL terugzien en dus zal ik daarvoor ook een plugin installeren, zodat zichtbaar wordt dat “land van herkomst 139” voor “Frankrijk” staat en “druivensoort 164” voor Cabernet Sauvignon. Verder heb ik mijn eerste offline advertenties geplaatst en zullen we dit jaar aan wat beurzen deelnemen, want proeven is toch vaak geloven. En dat is nou net het enige dat online niet kan….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *