En of ik slow ben. Pas gisteren ontdekte ik het Slow Media Manifest dat al in 2010 verscheen. Een oproep om bewuster media te consumeren en te produceren. Zeg maar “slow food” voor media. Een goed verhaal, dat verder verteld moet worden. Bij deze!

Kwantiteit of kwaliteit?
In het huidige medialandschap is het vaak kwantiteit boven kwaliteit. Er worden steeds sneller en steeds meer media de wereld in geslingerd. Is media verworden tot fast food? Het lijkt er wel op. We consumeren media zonder er van te genieten, zonder ze echt de aandacht te geven die ze verlangen. Al zappend en twitterend trekt de bonte media stoet aan ons voorbij. Ondertussen staren producenten zich blind op bezoekers- en kijkcijfers. Veel is goed. Weinig is niet goed. Werpwerpmedia worden aan de lopende band geproduceerd en verdwijnen even gemakkelijk in de prullenbak. Voor Slow Media, groeidiamantjes, pareltjes in wording, is geen oog. Mislukt is mislukt. Adieu, tot ziens, tot nooit meer.

Slow is niet langzaam, Slow is wel social
Slow Media vragen aandacht. Het gaat dus niet om slow in de zin van langzaam. Slow Media vragen aandacht van de makers én van de gebruikers. Slow Media propageert monotasking in plaats van multitasking. Dat is goed nieuws voor mij, want ik kan totaal niet multitasken. Slow Media zijn ook Social Media, maar dan anders: een schrijver of muzikant die zijn werk aan een publiek toelicht is zowel slow als social. Slow Media respecteren hun gebruikers. Op dat punt kan bijvoorbeeld Facebook nog wat leren: het exploiteren van gebruikersdata geeft weinig blijk van respect. Anderzijds: het kortstondige, vluchtige gedrag van bijvoorbeeld Hyves-gebruikers evenmin. Slow Media verspreiden zich via aanbevelingen en ze houden er van om gedeeld te worden. Ook dat is social media. Verder is “luisteren” bij Slow Media net zo belangrijk is als “praten”. Ook best sociaal.

Kritiek
Vanuit de “social media wereld” kregen de opstellers van het manifest overigens veel kritiek. Slow Media zouden anti-social media zijn. Die kritiek is gebaseerd op onbegrip, want Slow Media staan niet lijnrecht tegenover de snelheid en gelijktijdigheid van media als Twitter en blogs, nee, Slow Media zijn een houding en een manier waarop je gebruik kunt maken van dergelijke media.

How slow can you go?
Dat is voor mij ook nog een vraag. De afgelopen tijd probeer ik meer aandacht te besteden aan media waar ik écht om geef. Muziek, films, kunst. Niks mooiers dan met een koptelefoon op naar je favoriete muziek luisteren. Liggend bij voorkeur, met de ogen dicht. Best slow als je het mij vraagt.

Verder lezen
Onderstaande links verwijzen naar de Slow Media site en wat interviews van de schrijvers van het manifest. Neem even gas terug en lees het op je gemak door. Benieuwd wat jullie er van vinden.

http://en.slow-media.net
http://en.slow-media.net/manifesto
http://www.goethe.de/wis/med/pan/en7049870.htm
http://blog.ipglab.com/?p=2715

This article has 2 comments

  1. Anna

    Hallo, een heel interessant artikel.
    Ik ben onlangs een blog begonnen waar ik, met behulp van mijn mentor, Marc Milburn, iedereen die is geinteresseerd
    laat zien hoe je een succesvolle internet business kunt opzetten.
    Ik kan uiteraard alle informatie op gebied van IM heel goed gebruiken.
    Ik luister trouwens ook heel graag naar muziek maar niet op de koptelefoon :-)
    Bedankt,
    Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *